Analyse van klimaat- en energiebeleid van landen met de grootste uitstoot
Sinds de internationale klimaatonderhandelingen in Kopenhagen (2009) hebben veel landen kwantitatieve doelen, voorstellen en actieplannen ingediend voor het terugdringen van uitstoot van…
Transities naar koken op schonere brandstof in Afrika ten zuiden van de Sahara
Het verminderen van het gebruik van hout en houtskool voor koken kan honderdduizenden gevallen van kindersterfte door luchtverontreiniging voorkomen. Dit rapport verkent verschillende beleidsopties om…
Verbranding van fossiele brandstof voorkomens: inventarisatie, ontwerp en evaluatie van instrumentele opties
Dit project inventariseert bestaande kennis betreffende het probleem van ontbranding van in-situ fossiele brandstof voorkomens, in het bijzonder steenkool afzettingen. De fysische eigenschappen van…
Methoden om Nederlandse scheepvaartemissies te schatten
Een goede schatting van scheepvaartemissies is essentieel bij het in kaart brengen van de effecten door scheepvaart op luchtkwaliteit en gezondheid in havensteden en kustgebieden. In Nederland is…
Om de sluipende toename van verkeersgeluid vanaf snelwegen en spoor tegen te gaan, is er een nieuw wetsvoorstel voor verkeersgeluid opgesteld. Deze nieuwe regelgeving werkt met…
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) presenteerde op 14 september 2010 de eerste Balans van de Leefomgeving. De ministers Huizinga (VROM) en Verburg (LNV) hebben deze integrale studie die het…
Decentrale elektriciteitsopwekking cruciaal voor toegang tot elektriciteit in Afrika
Meer dan 600 miljoen mensen in Sub-Sahara Afrika hebben geen toegang tot elektriciteit. Veel mensen wonen bovendien te ver van bestaande hoogspanningskabels om tegen een redelijke prijs te worden...
Naar universele toegang tot elektriciteit in Sub-Sahara Afrika
Met het aannemen van de VN Sustainable Development Goals heeft de wereldgemeenschap zich gecommitteerd aan het bereiken van universele toegang tot elektriciteit in 2030. Deze studie verkent de…
Elektrisch rijden in 2050: gevolgen voor de leefomgeving
De ambitie van het kabinet-Rutte I was dat er in 2025 een miljoen auto’s op elektriciteit rijden in Nederland. Hiermee wilde het kabinet de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen en een…
Atmosferisch fijn stof (PM 10 ) bevat in Europa gemiddeld 5-20% bodemstof. Deze bodemstofdeeltjes kleiner dan 10 micron komen uit verschillende bronnen zoals wind erosie, landbewerking en resuspensie…