Na decennia van kustlijnverkorting moet de Hollandse kust weer worden verlengd. Alleen op die manier kan de druk op de kust afnemen. Druk die voortkomt uit bevolkingstoename, economische groei en…
Zowel onze vraag naar mobiliteit als de mogelijkheden en arrangementen om ons te verplaatsen veranderen als gevolg van allerlei nieuwe ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie (ICT)…
Biodiversiteit en de financiële sector: een kruisbestuiving?
Het verlies aan biodiversiteit heeft impact op de economie, en daarmee ook op de financiële sector. Daarom hebben De Nederlandsche Bank (DNB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) samen…
Waterstof voor de gebouwde omgeving; operationalisering in de Startanalyse 2020
Dit rapport verkent de toekomstige nationale kosten van waterstoflevering aan woningen en bedrijfsgebouwen. Het behandelt ook factoren die van invloed zijn op de toekomstige beschikbaarheid van…
Discussies over mobiliteitsvraagstukken en de oplossingen hiervoor weerspiegelen vaak een grote variatie aan opvattingen over reizen, verkeer en (openbaar) vervoer. Aan deze verschillende opvattingen…
Overheden kunnen handelingsperspectief van energiecoöperaties vergroten
De Rijksoverheid en gemeenten kunnen het handelingsperspectief van energiecoöperaties vergroten: de Rijksoverheid door meer zekerheid te bieden over de fiscale stimulering van zonnecentrales en deze...
Energiecoöperaties: ambities, handelingsperspectief en interactie met gemeenten
Nederland telt op dit moment ongeveer 110 energiecoöperaties. Ze willen lokaal energie opwekken en besparen en de lokale economie en gemeenschap versterken. Energiebaten moeten ten goede komen aan de…
The new urban agenda - Kansen voor inclusieve en groene verstedelijking
De New Urban Agenda van de Verenigde Naties erkent de rol voor steden in het bereiken van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. De declaratie erkent echter ook dat het steden in…
Ontwerp-Klimaatakkoord: Grote stappen mogelijk, maar nog veel werk aan de winkel
Het ontwerp-Klimaatakkoord realiseert in 2030 naar verwachting een afname van de uitstoot van broeikasgassen van 31 – 52 megaton CO2-equivalenten. De opgave van 48,7 megaton (en daarmee een reductie...
Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Klimaatberaad heeft het PBL het ontwerp Klimaatakkoord (OKA) doorgerekend. Centraal in deze analyse staan de verwachte effecten…