Het PBL verzorgt, op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het Nationaal Programma RES, een onafhankelijke monitoring van de Regionale Energie Strategie (RES). Omdat…
7 politieke partijen hebben hun programma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017 in geconcretiseerde maatregelenpakketten voorgelegd aan het PBL. Het PBL heeft deze maatregelen geanalyseerd…
In de tweejaarlijkse Monitor Nationale Omgevingsvisie volgt het PBL hoe het is gesteld met de leefomgeving in Nederland. De Monitor laat zien in hoeverre de doelen die het kabinet in de Nationale…
Voortgang stikstofbronmaatregelen en verwachte effecten in 2030
Dit rapport is een achtergrondrapport bij het syntheserapport Monitoring en Evaluatie van het programma Stikstofreductie en Natuurverbetering . Dit achtergrondrapport beschrijft de voortgang van de…
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) presenteerde op 24 september 2012 de tweede Balans van de Leefomgeving. Demissionair minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en…
Emissieramingen luchtverontreinigende stoffen – Rapportage bij de Klimaat- en Energieverkenning 2019
Deze aanvullende rapportage bij het Klimaat- en Energieverkenning rapport van oktober 2019 (KEV 2019) geeft emissieramingen van luchtverontreinigende stoffen tot 2030, uitgaande van het beleid op de…
Reflectie op de leefomgevingsthema's in het coalitieakkoord 2021-2025
Met het uitbrengen van deze reflectie deelt het PBL een aantal aandachtspunten die bij de uitwerking van het coalitieakkoord wat betreft de leefomgevingsopgaven van belang kunnen zijn. De punten zijn…
Kortetermijnramingsmodel voor het bezit en gebruik van personenauto’s in Nederland
Dieselauto’s verdwijnen sneller uit het autopark dan benzineauto’s. Daarom werkt invoering van nieuwe technologie om emissies te reduceren in het dieselautopark sneller door dan in het benzineautopark…
Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder en het gebruik van deze relatief vervuilende auto’s nemen toe. Vooral de recent geïmporteerde ‘oldtimers’ rijden relatief veel kilometers. Dat duidt er…
Nederland in 2040: een land van regio’s - Ruimtelijke Verkenning 2011
Nederland staat aan de vooravond van andere tijden: de jarenlange groei van bevolking, mobiliteit en werkgelegenheid gaat afvlakken. Dat betekent dat in de toekomst, met name na 2020, in een groot…