De voortgaande bevolkings- en huishoudensgroei van de steden is op de lange termijn allerminst zeker. Dat vraagt om een adaptieve woningbouwstrategie en om een beleid dat zich niet alleen richt op de…
Vanaf de jaren tachtig groeit de bevolking in de grote steden in Nederland. De laatste vijf jaar is er zelfs sprake van een versnelling van die groei. Meer jongeren trekken naar de steden en het...
Vanaf de jaren tachtig groeit de bevolking in de grote steden in Nederland. De laatste vijf jaar is er zelfs sprake van een versnelling van die groei. Meer jongeren trekken naar de steden en het…
Discussies over mobiliteitsvraagstukken en de oplossingen hiervoor weerspiegelen vaak een grote variatie aan opvattingen over reizen, verkeer en (openbaar) vervoer. Aan deze verschillende opvattingen…
Multimodale knooppunten staan volop in de belangstelling bij beleid en de verwachtingen zijn hoog gespannen. Echter, hoe mooi de toekomstbeelden ook zijn, recente ervaringen laten zien dat…
Dorpen vergrijzen. Dat impliceert bepaalde ruimtelijke opgaven, maar biedt ook nieuwe perspectieven aan dorpen. De oudere van de toekomst is immers vitaal, welvarend, mobiel en hoog opgeleid. Het…
Welvaart en Leefomgeving: vier beelden van de regionale ontwikkeling van Nederland tot 2050
De Randstad en andere stedelijke regio’s blijven groeien in de toekomst. In de studie 'Nederland in 2030-2050: twee referentiescenario’s - Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving' (WLO) hebben het…
Woongedrag, tijdsbesteding en verplaatsingsgedrag van actieve ouderen
De toename van het aantal actieve en (auto)mobiele ouderen in de nabije toekomst levert een aanzienlijke bijdrage aan de groei van de totale mobiliteit in Nederland. De ochtendspits wordt ontlast…
WLO 2024: Hoe combineren we de klimaattransitie in de mobiliteit met een bruikbare bandbreedte?
Het PBL werkt momenteel aan een nieuwe editie van de scenariostudie WLO (Welvaart en Leefomgeving) die in 2024 gepubliceerd zal worden, en die een belangrijke rol zal spelen in de ex-ante beoordeling…
Ontwikkelingen op het gebied van verstedelijking en verkeersinfrastructuur sluiten onvoldoende op elkaar aan. Betere afstemming kan bijdragen aan het bereiken van doelen op diverse beleidsterreinen…