Provincies liggen niet op schema om het Natuurnetwerk op tijd af te ronden in 2027. Afronding is belangrijk omdat maatregelen voor natuurherstel vaak pas genomen kunnen worden als alle grond…
Begin 2013 is een nieuwe versie van de KRW-Verkenner gereed om gebruikt te worden voor de tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen voor de Kaderrichtlijn Water (KRW). De KRW-Verkenner geeft inzicht…
Maatschappelijke ontwrichting door overstromingen voorkomen?
In dit rapport wordt verkend wat het begrip groepsrisico inhoudt en hoe het als grondslag kan worden gebruikt voor actualisatie van het beleid inzake overstromingsrisico's, zoals dat momenteel vorm…
De huidige natuurwetgeving, dat wil zeggen de Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet 1998 en de Boswet, beschermt kwetsbare soorten, habitats en gebieden door hun behoefte aan bescherming af te…
Welke veestapel past in Nederland? Inbreng voor de maatschappelijke discussie over begrenzing en sturing van de omvang van de veestapel
Een grotere veestapel zonder extra maatregelen leidt tot meer milieueffecten en grotere risico's voor de volksgezondheid. Welke omvang en structuur van de veestapel past, is niet te zeggen, maar…
Tussenevaluatie van de nota Duurzame gewasbescherming
Boeren en tuinders zijn in de periode 1998-2005 het milieu aanzienlijk minder gaan belasten met gewasbeschermingsmiddelen. Daarmee wordt aan de tussendoelstelling van het beleid voldaan. Toch bevat…
Voorbij de EHS, Koers voor het nieuwe natuurbeleid
Tijdens de manifestatie 'De Groene Golflengte' op Radio Kootwijk in september 2011 vond een openbaar debat en een rondetafelgesprek over het natuurbeleid plaats. Deskundigen van natuurorganisaties…
In deze studie Kansrijk landbouw- en voedselbeleid reiken we wetenschappelijk gefundeerde kennis aan over 27 mogelijke maatregelen voor toekomstig landbouw- en voedselbeleid in de aanloop naar de…
Audit Waterbeleid 21e eeuw. Analyse van de opgaven wateroverlast volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water
Het tegengaan van wateroverlast vanuit regionaal oppervlaktewater kost volgens de waterschappen 2,5 miljard euro. Deze kosten zijn voldoende inzichtelijk gemaakt. Er is echter geen landelijk beeld…
De Staf Deltacommissaris heeft het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gevraagd een kader te ontwikkelen voor het monitorings- en evaluatiesysteem van het Deltaprogramma. Om de vinger aan de pols te…