Visie van het PBL op boek ‘De staat van het klimaat – een koele blik op een verhit debat’
Wetenschapsjournalist Marcel Crok bracht vorig jaar een kritisch boek uit over het functioneren van het IPCC en de stand van kennis van het klimaatsysteem. Als achtergrondmateriaal bij de ‘Staat van...
Export groene innovaties: veeleisende thuismarkt van belang
Veeleisende gebruikers en klanten in Nederland zijn belangrijk voor Nederlandse bedrijven die groene innovaties willen exporteren. Voor een klein land als Nederland helpt een veeleisende thuismarkt om...
Het PBL heeft de leefomgevingseffecten van zeven verkiezingsprogramma’s geanalyseerd. Een van de indicatoren binnen het thema energie & klimaat betreft de transitie naar een broeikasgasarme…
Behoedzame uitgifte ontwikkelingsruimte PAS is raadzaam
Natuurherstel én economische ontwikkeling gelijktijdig mogelijk maken; dat is het doel van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Rijk en provincies nemen hiermee een voorschot op de verwachte…
Algemene leidraad voor maatschappelijke kosten-batenanalyse
In deze 'Algemene leidraad voor maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)' werken het CPB (Centraal Planbureau) en het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) de MKBA uit en maken deze in principe…
Het jaar 2050 lijkt nog ver weg, maar het klimaatdoel is ambitieus en de tijd die nodig is voor ingrijpende veranderingen in winning, transport en gebruik van energie is krap. Het PBL laat zien hoe de…
Klimaatakkoord Parijs vergt ingrijpend beleid in Nederland
De afspraken in het klimaatakkoord van Parijs vragen een vérgaande vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, ook in Nederland. Dat kan met energiezuinige processen, meer hernieuwbare energie en...
De consequentie van het Klimaatakkoord in Parijs is dat de uitstoot van broeikasgassen drastisch moet worden verminderd. Dat kan alleen als de energievoorziening op een geheel andere manier wordt…
Transitie naar schone economie in 2050 vergt scherpere klimaatdoelen voor 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten om in 2030 broeikasgasemissies die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen verder terug te dringen. In de Klimaatagenda van het Kabinet is al...
Sectordoelen voor niet-ETS-broeikasgasemissies in 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten voor de broeikasgasemissies in 2030 die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen. Waarschijnlijk zal dit weinig extra inspanningen vergen…