Het kabinet streeft sinds 2017 naar een natuurinclusieve landbouw in Nederland. Maar hoe staat het er nu voor? En wat zijn de kansen en belemmeringen voor boeren om over te stappen op natuurinclusieve…
Pathways for agriculture and forestry to contribute to terrestrial biodiversity conservation: a global scenario-study
While there has been an increase in the societal responses to biodiversity loss, in most cases this will not be sufficient to achieve the biodiversity targets by 2020, let alone to realise the long…
7 politieke partijen hebben hun programma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017 in geconcretiseerde maatregelenpakketten voorgelegd aan het PBL. Het PBL heeft deze maatregelen geanalyseerd…
BioScore 2.0, a species-by-species model to assess anthropogenic impacts on terrestrial biodiversity in Europe
The BioScore 2.0 model analyses impacts of human-induced pressures on European terrestrial biodiversity. The model can be used for scenario analysis and the assessment of policy options. This report…
Nederland heeft in nieuwe ‘stroomgebiedbeheer-plannen’ voor de periode 2016-2021 vastgelegd welke maatregelen het wil nemen om de ecologische einddoelen te halen die het zich heeft gesteld binnen de…
Impacts of European livestock production: nitrogen, sulphur, phosphorus and greenhouse gas emissions, land-use, water eutrophication and biodiversity
Livestock production systems currently occupy around 28% of the land surface of the European Union (equivalent to 65% of the agricultural land). In conjunction with other human activities, livestock…
Behoedzame uitgifte ontwikkelingsruimte PAS is raadzaam
Natuurherstel én economische ontwikkeling gelijktijdig mogelijk maken; dat is het doel van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Rijk en provincies nemen hiermee een voorschot op de verwachte…
Het Groene Hart is een woon-, recreatie- en leefgebied van de Randstad met belangrijke cultuurhistorie en natuur. Bij ongewijzigd beleid nemen de maatschappelijke kosten echter toe omdat de veenbodem…
In de afgelopen jaren is het natuurbeleid gedecentraliseerd. De provincies zijn verantwoordelijk geworden voor het natuurbeleid. Het Rijk stelt de kaders en blijft eindverantwoordelijk voor het…
Rijk, provincies en hun partners moeten alle zeilen bijzetten
Zonder natuurherstel geen economische ontwikkeling; dat is de kern van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). PAS in sinds 1 juni van start en de vraag is of het programma de verwachtingen kan…