Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode...
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode…
Een keuze-experiment naar de voorkeuren voor alternatief aangedreven auto's in Nederland
In deze paper probeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) inzicht te krijgen in de voorkeuren van Nederlandse particuliere autokopers voor alternatief aangedreven auto's (AFV's: Alternative…
Vergroening van het Nederlandse wagenpark: de rol van de gedifferentieerde BPM
Sinds 2006 zijn de autobelastingen in Nederland steeds meer afhankelijk geworden van de CO 2 -uitstoot van de auto. In 2010 is een nieuw belastingsysteem voor de Belastingen op personenauto's en…
Aan de klimaattafel Mobiliteit is een groot aantal voorstellen gedaan voor het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen in transport. Denk daarbij aan het op grote schaal toepassen van…
Preferences for alternative fuel vehicles of lease car drivers in The Netherlands
Met dit paper proberen we inzicht te krijgen in de voorkeuren van Nederlandse leaseauto rijders voor alternatief aangedreven auto's (AFV's: Alternative Fuel Vehicles) en hun kenmerken. We hebben een…
Grootschalige concentratie- en depositiekaarten Nederland. Rapportage 2017
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) presenteert jaarlijks een update van kaarten waarin de concentraties van luchtverontreinigende stoffen in Nederland tot 2030 worden weergegeven…
In 2009 is de totale broeikasgasemissie van Nederland met ongeveer drie procent gedaald ten opzichte van de emissie in 2008. Deze daling komt vooral door een lagere industriële productie als gevolg…
Dit rapport bevat trendanalyses voor de emissies van broeikasgassen in de periode 1990-2008 mede op basis van documentatie van de gebruikte berekeningsmethoden, emissiefactoren en databronnen…
Na tien jaar van een jaarlijkse groei van de mondiale uitstoot van CO 2 van gemiddeld 4%, en een veel lagere toename in 2012 en 2013 van circa 1%, is de groei in 2014 met 0,5% bijna tot stilstand…