Reflectie op de leefomgevingsthema's in het coalitieakkoord 2021-2025
Met het uitbrengen van deze reflectie deelt het PBL een aantal aandachtspunten die bij de uitwerking van het coalitieakkoord wat betreft de leefomgevingsopgaven van belang kunnen zijn. De punten zijn…
Europees modal shiftbeleid resulteert hoogstens in kleine vermindering CO2-uitstoot
De Europese Commissie wil de CO 2 -uitstoot van het verkeer verminderen. Naast het stellen van eisen aan voertuigen en brandstoffen is de inzet gericht op het beïnvloeden van de vervoerwijzekeuze…
Elektrisch rijden in 2050: gevolgen voor de leefomgeving
De ambitie van het kabinet-Rutte I was dat er in 2025 een miljoen auto’s op elektriciteit rijden in Nederland. Hiermee wilde het kabinet de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen en een…
Behoedzame uitgifte ontwikkelingsruimte PAS is raadzaam
Natuurherstel én economische ontwikkeling gelijktijdig mogelijk maken; dat is het doel van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Rijk en provincies nemen hiermee een voorschot op de verwachte…
De Duitse Energiewende: uitdagingen en lessen voor Nederland
Duitsland is ons grootste buurland. De Nederlandse en Duitse energiestystemen zijn nauw verknoopt. Alleen al daarom is het belangrijk te weten wat er in Duitsland gebeurt. Daarnaast is het Duitse…
Zowel onze vraag naar mobiliteit als de mogelijkheden en arrangementen om ons te verplaatsen veranderen als gevolg van allerlei nieuwe ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie (ICT)…
Sectordoelen voor niet-ETS-broeikasgasemissies in 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten voor de broeikasgasemissies in 2030 die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen. Waarschijnlijk zal dit weinig extra inspanningen vergen…
Transitie naar schone economie in 2050 vergt scherpere klimaatdoelen voor 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten om in 2030 broeikasgasemissies die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen verder terug te dringen. In de Klimaatagenda van het Kabinet is al...
Energieke Samenleving en Duurzame Mobiliteit - Verkenning van opgaven en aangrijpingspunten voor beleid
Om doelen rondom klimaat, luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en sociale participatie te halen, is een transitie naar duurzamere mobiliteit noodzakelijk. Deze transitie gaat echter niet vanzelf. In dit…
Nederland in 2040: een land van regio’s - Ruimtelijke Verkenning 2011
Nederland staat aan de vooravond van andere tijden: de jarenlange groei van bevolking, mobiliteit en werkgelegenheid gaat afvlakken. Dat betekent dat in de toekomst, met name na 2020, in een groot…