Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) presenteerde op 24 september 2012 de tweede Balans van de Leefomgeving. Demissionair minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en…
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) presenteerde op 14 september 2010 de eerste Balans van de Leefomgeving. De ministers Huizinga (VROM) en Verburg (LNV) hebben deze integrale studie die het…
Met de Tussenbalans van de Leefomgeving 2017 voldoet het Planbureau voor de Leefomgeving aan een verzoek van de Eerste Kamer om ideeën schriftelijk kenbaar te maken met betrekking tot mogelijkheden…
Hoe is momenteel de kwaliteit van leven in de verschillende Nederlandse regio’s? Hoe groot zijn de verschillen tussen regio’s? En in welk opzicht kan de kwaliteit van leven voor de mensen in die regio…
7 politieke partijen hebben hun programma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017 in geconcretiseerde maatregelenpakketten voorgelegd aan het PBL. Het PBL heeft deze maatregelen geanalyseerd…
Welvaart en Leefomgeving: vier beelden van de regionale ontwikkeling van Nederland tot 2050
De Randstad en andere stedelijke regio’s blijven groeien in de toekomst. In de studie 'Nederland in 2030-2050: twee referentiescenario’s - Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving' (WLO) hebben het…
De lessen uit 15 jaar ervaring met de EIA voor het Nederlandse bedrijfsleven
Nederland kent verscheidene fiscale regelingen om investeringen in energiebesparing en hernieuwbare energieopwekking te stimuleren. Dit working paper evalueert de Energie Investeringsaftrek (EIA) in…
De gevolgen van krimp voor de woningmarkt en leefomgeving
Een aantal buurten en regio’s in Nederland kampt met een afnemende bevolking. Dit aantal zal in de toekomst verder toenemen. Deze demografische krimp heeft gevolgen voor de woningmarkt, de kwaliteit…
De leeftijd waarop jongeren het ouderlijk huis verlaten is in 2020 iets gedaald. Gemiddeld genomen gingen jongeren met 23,7 jaar uit huis, ruim twee maanden eerder dan in 2019. In de jaren daarvoor...
Elektrisch rijden goed voor milieu en leefomgeving, maar wel duur
Als alle personenauto’s in Nederland op elektriciteit zouden rijden, verbetert het milieu en de leefomgeving vooral in de steden, met name door minder CO2-uitstoot en geluidshinder. Ook wordt ons land...